UA-38196275-1

diumenge, 2 de juny de 2013

La lliçó de Pla: estudiar és una forma de l’amor




"Qui no haja vist mai una taronja, no demanarà mai una taronja. La nostra tasca és donar a conèixer la taronja i despertar el desig". (Andrei Sajarov)
En una entrevista que m’han fet aquesta setmana, el jove periodista i poeta d’Aldaia Hèctor Serra em trasllada la pregunta que es feia Josep Pla, que un segle després encara algú trobaria versemblant: “Com ha estat possible que la vida d’estudiant ens hagi produït tan pocs moments agradables?”
Durant anys hem fruït i hem volgut fer fruir els alumnes amb la lectura d’El Quadern Gris, un document sobre el jove que cerca el seu lloc al món, víctima d’uns sistema educatiu que anul·la l’esperit crític, i que troba sentit i passió als llibres o en l’exercici de la paraula, de la ironia i de la intel·ligència a llocs tan recomanables com aquella tertúlia de l’Ateneu de Barcelona. 

Explicava Pla que perquè una cosa siga objecte de reflexió o d’estudi primer t’ha d’agradar, t’ha de produir alguna fascinació. I ho diu sense embuts quan afirma que “estudiar és una forma de l’amor  en definitiva de la sensualitat”. Aquesta gran lliçó, referida a l’aprenentatge, la podríem fer extensiva a tot el procés de l’ensenyament. Ensenyament i aprenentatge són, seguint el raonament, formes de l'amor. D’aquest acte d’amor, de la seducció establerta en totes les ineterseccions del triangle entre mestre, deixeble i objecte d’estudi, és d’on hem volgut extraure uns correlats poètics. Transmetre valors i despertar el desig, heus ací la missió del mestre, sobre la qual tornarem en futures notes i lliçons.
Paga la pena llegir atentament l’entrada del 19 d’octubrede 1919, un al·legat en contra de l’ensenyament basat en la memorització, en contra d’allò que encara gosa d’anomenar-se empollar. En reproduïm una mostra, que és tota una lliçó:
Estudiar no vol dir solament llegir i repetir. Estudiar vol dir llegir i a més reflexionar, relacionar, integrar, detallar, aclarir, absorbir, rebutjar, decidir -saber el que té importància i el que no en té. És una operació enormement complexa i al mateix temps naturalíssima. Estudiar és fer funcionar l'esperit, partint de vegades de l'esperit mateix o per incitació de coses que provoquen curiositat: és a dir, que agraden positivament. El que no agrada, el que no provoca un grau o altre de fascinació, no pot ésser objecte de reflexió, d'estudi. No hi ha atenció ni aproximació possible. Estudiar és una forma de l'amor -en definitiva una forma de la sensualitat: la carícia mental més fina i delicada que l'esperit pot produir
Josep Pla, El quadern gris

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada